Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
- OgiDogi
- потребител
- Мнения: 2048
- Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
- Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ -> Focus 1.6 TDCI '07
- Местоположение: Сливен
- Status: Извън линия
Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
От няколко дни усетих, че нещо не влизат както трябва първа и трета - влиза само синхронизатора и после се опитват да хъркат. Викам си "паднал е пръстенът, който слагах на обецата на жилото и ходът не стига за надеждно включване, ще го погледна тези дни". Да, ама не! Отивам си вчера на работа, по едно време нямаше други коли и си мислех да кача колата на подемника, да видя какво става, но ме домързя. Тръгвам да си ходя след работа, изключвам от скорост и паля, давам задна да излизам от паркинга - нъцки, колата стои на място. Лостът почна да се разхожда свободно напред-назад. Набутах някак си ръката зад филтъра, да пипна дали жилото е на място - противотежестта подскача без съпротивление наляво-надясно, а трябва да се фиксира на позиция от пружина и сачма вътре в корпуса. Ясно, ще си ходя пеш и колата ще влиза в бокса.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:

Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:

Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:

Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:

Остатъкът от стария болт сравнен с новия:

После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:
Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:
Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:
Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:
Остатъкът от стария болт сравнен с новия:
После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
- escorttd1
- потребител
- Мнения: 227
- Регистриран: 06 юни 2009, 13:04
- Модел на автомобила: Escort 1.8TD'97 Estate, ABS, SRS Airbags, PSA, AC
- Местоположение: Под капака
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
Акълът е единственото нещо, което можеш да даваш без да го имаш!
- OgiDogi
- потребител
- Мнения: 2048
- Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
- Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ -> Focus 1.6 TDCI '07
- Местоположение: Сливен
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Нямам представа от какво усилие, но точно на това жило му липсваше втулката на обецата към селектора и хлопаше доста, при което лостът в купето ходеше от ръчната до касетофона. Това ме дразнеше и му сложих едно парче дебел маркуч вместо втулка. Докато е било разхлопано, обаче, ми се струва че самото движение напред-назад под натиска от пружината на сачменият фиксатор е помагало за по-големи усилия на срязване (най-вече заради топузът, закачен кой знае за какъв дявол отвън на селектора) и малко по малко болтът е поддавал, просто сега вече му е дошло времето от умора на материала да се скъса окончателно.escorttd1 написа:Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
-
- потребител
- Мнения: 113
- Регистриран: 13 мар 2009, 14:19
- Модел на автомобила: Ford Mondeo комби 97г 2.0litre 130ps
- Местоположение: София,Слатина
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Миналата година и на мен ми се случи същото.Аз също си правих втулки, че бяха се натрошили оригиналните.
- Didibao
- потребител
- Мнения: 1769
- Регистриран: 03 юни 2008, 01:08
- Модел на автомобила: Focus ST170
- Местоположение: Перник
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Какви са първите симптоми при късане на болта, одеве първо започна 5та да влиза тегаво, но се оправи след което същия проблем се яви на 1 и 2ра, а 5та се оправи, кутията не ми е с жила и още не съм вдигал колата да не е проблем само с карето.
Sent from my LG-D802 using Tapatalk
Sent from my LG-D802 using Tapatalk

-
- потребител
- Мнения: 13
- Регистриран: 09 ное 2013, 08:05
- Модел на автомобила: Ford Tourneo Connect 1.8TDCI
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Привет,
гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....

гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....

- HACKO
- Модератор
- Мнения: 13108
- Регистриран: 24 май 2006, 21:22
- Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК - Местоположение: ХАСКОВО
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
На скоростната кутия никъде няма вакум. Може би се бъркаш със отдушника, който си виси отстрани на капака на 5та скорост.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 22 госта